Monday 25 August 2014

[Part 2] Bali Solo Trip : Jelajah Pantai & Pura

[Part 1] Bali Solo Trip : Day 1

Time korang baca ni aku sedang berada di bumi Jakarta untuk trip Tans Java katanya, yeay! Doakan segalanya berjalan lancar di sana ya :) So korang sambung baca cerita pasal Bali ni ye~

Kalau hari pertama tu aku dibawa pergi melawat ke kawasan-kawasan perusahaan khas Bali katanya tu, hari kedua ni aku pergi menerjah pantai-pantai dan pura-pura di Bali ni. 'Pura-pura' yang aku maksudkan bukannya 'buat-buat' tau. haha. Tapi 'pura' tu maknanya kuil atau bak kata orang putih temple. Dan start hari kedua ni lah aku yang dah memang asal kulit gelap ni terus transform jadi orang minyak dah. Kira macam bila tengok cermin pun tak mengaku tu diri sendirilah! hahahaha.

Tanjung Benoa Watersports

Pagi tu sama macam hari pertama, supir datang kat hotel then terus je pergi ke Tanjung Benoa. Aku tanya supir tu apa je aku boleh buat kat sini? Then katanya kat Tanjung Benoa ni lah famous dengan macam-macam jenis water sports macam parasailing, jet ski, snorkelling, scuba diving, banana boat dan macam-macamlah! Tetiba aku rasa macam forever alone, dah lah pergi sorang dah tu aku main je lah nanti segala water sports tu sorang-sorang, haha gila sedih. Tapi takpelah, aku pergi jugak, manalah tau boleh cuci-cuci mata *astaghfirullah* sambil nak tengok suasana kat sana tu.

Sampai je sana ada orang siap tolong buka pintu and terus ada sorang mbak (makcik) usher aku turun kereta, jemput aku duduk segala dan tadaaaa! tetiba dia dah bukak segala katalog yang dalam tu banyak pakej-pakej water sports. Hangin kejap aku pasal tadi kata tengok-tengok je dan aku pun memang tak plan nak buat apa-apa kat sini selain snap-snap gambar je kat sini.

Tapi tak apalah, memandangkan mbak Bunda tu baik sangat layanannya (of course lah pasal nak customer kan?) aku pun layankan jugak dengar dia cerita pakej-pakej yang dorang sediakan. Serious macam anak dia je dia layan aku, mentang-menatanglah nama dia Bunda. haha. Dalam pada aku kata tak berminat tu, sebenarnya dalam hati teringin jugak nak scuba diving pasal kat Bali ni nak scuba dive tak payah lesen tapi malangnya untuk scuba minimum kena 2 pax. So Mbak Bunda kata takpe, kita tengok kalau ada group lain yang datang lepas ni, so aku boleh join tapi tunggu punya tunggu memang ada group lain datang, tapi lambatlah pulak dorang nak pilih package.

Aku almost nak cancel hajat nak scuba tapi Mbak Bunda kawtim baik punya, dia allow je aku amek package tu seorang. pergh SEORANG weh! Bayangkan perasaan anak raja tu tiba-tiba datang bila kau akan naik satu bot yang kau sorang je dalam tu then dengan sorang private instructor and photographer. Tapi tapi, pakej anak raja haruslah disertai dengan harga boleh tahan rajanya, IDR 1,000,000! *pengsan* Sejuta weh hilang sekelip mata! Sebenarnya kalau book online jaauuuuhhh lebih murah, tapi takpelah demi pengalaman dan consider aku walk-in and dapat private session, aku bayar je dengan hati yang berat. haha.

Pakej scuba diving yang aku amek ni termasuk briefing diving skills, scuba diving untuk 30 minit (kalau tak silap), insurans, photographer+camera dan CD gambar & video time kita diving. Kalau korang datang beramai-ramai then ada camera waterproof, tak payah pun amek khidmat photographer tu, jimat IDR 300k. Siap-siap pakai baju diving yang membuatkan aku rasa seksi tu *uwww* aku naik bot dengan instructor pergi ke tengah laut then dia ajar aku breathing technique semua. Aku dah cuak sebenarnya pasal aku tak reti berenang, tapi abang tu kata asal tak gelabah, semua akan ok punya.






Pengalaman scuba diving serious best sangat walaupun secara jujurnya air kat Tanjung Benoa ni tak cantik dan jernih pun, jauh beza lah dengan Perhentian ke, Mabul ke, tapi bila lagi aku boleh nak try benda ni kan? Overall aku puas hati dengan first experience ni sambil buat-buat lupa dengan sejuta yang telah pergi *sedih*. 

Nusa Dua

Dari Tanjung Benoa, pergi ke Nusa Dua pulak. Nusa Dua ni lebih kurang macam private beach untuk resort-resort mewah yang ada kat kawasan ni. Pendek kata nak honeymoon nanti, hah datanglah sini! haha. Kat sini memang rasa aman je pasal sangat sunyi dan tak ramai orang. Then kat sini jugak ada macam satu pulau buatan kecik (bukan pulau lah pun sebenarnya) yang kat tengah-tengah tu ada patung yang besar, so boleh lah menapak pergi sana amek gambar.








Masjid Ibnu Batutah

Masjid ni terletak di Nusa Dua dan apa yang special tentang masjid ni adalah dia terletak betul-betul bersebelahan dengan gereja besar dan juga kuil hindu Bali. Solat jamak kat sini kejap lepas tu cakap dengan supir aku nak pekena bakso sedap (IDR 10k) yang ada jual depan masjid tu kejap pasal pagi tadi tak breakfast pun. Takut pulak aku kalau tak makan langsung nanti ada pulak yang pengsan tengah-tengah pantai yang panas terik ni.






Dreamland Beach

Dengar je nama pantai ni je pun mesti dah terbayang-bayang pantai yang super cantik seperti di alam kayangan kan? haha over gila. Realitinya? Ya memang cantik pun! Tapi kat sinilah pucak proses pembakaran kulit aku, panas betul sampai berpeluh-peluh macam baru lepas lari full marathon. Pheww~ Dreamland ni sebenarnya tapak projek hartanah Tommy Suharto, anak bongsu bekas Presiden Suharto yang terbengkalai. So bila datang sini korang takkan nampak pantai terus, tapi akan nampak tapak-tapak construction dulu. Untuk nak ke Dreamland ni kena naik shuttle van (IDR 15k berapa kali naik pun tak kisah) dan kenderaan selain shuttle van tu tak dibenarkan masuk. Sampai kat Dreamland ni je "Ya Allah cantiknya! (dan panasnya!)". Kat sini tak crowded sangat so boleh tenangkan diri, sambil dengar bunyi ombak menghempas batu dan menghayati kecantikan Lautan Hindi. Kalau kulit korang putih sangat rasa-rasa nak sun tanning kat sini pun boleh jugak.

Ni lah shuttle van untuk ke Dreamland, memang dah disediakan dah.





Padang-padang Beach

Kulit aku rasa macam terbakar betul time kat Dreamland tu. Masuk kereta terus mintak supir tu bukak aircond paling kuat on the way nak ke Padang-padang beach. Padang-padang ni unik pasal pantainya tersembunyi di sebalik tebing yang tinggi. Jalan nak pergi sini agak berbukit then korang akan bertembung dengan ramai gila Australian yang naik motor sambil bawak surfing board. Area ni memang popular dengan Australian sampai kau pun akan keliru kau kat mana. haha. Mula-mula sampai je aku macam "mana pantainya?" pasal yang aku nampak kawasan sekeliling dia rasa macam aku kat Hutan Lipur Ulu Yam je. hahaha. Tapi lepas je lalu kat tebing yang sempit tu terus macam masuk kat alam lain, amazing betul tiba-tiba ada pantai kat situ! Kawasan kat sini agak crowded dipenuhi dengan mostly Australian. Tak payah nak pasang niat untuk cuci mata pasal kebanyakan yang tengah sun tanning tu adalah Aussie uncle and aunty yang badan dorang korang pahamlah macam mana. Sape tak paham apa yang aku cuba sampaikan, buat tak tau je lah. haha. 

Padang-padang ni lebih nyaman pasal dia dilindungi tebing yang tinggi dan air dia warna hijau, cantik! Oh dan kalau nak tau kat sini jugak adalah antara tempat penggambaran untuk filem Eat, Pray, Love. Makan, Sembahyang dan Bercinta apakaha? haha.





Aku tak sure kalau orang badan besar lepas ke tak lalu celah tebing ni. hehe gurau je :p


Pura Luhur Uluwatu

Subhanallah. Tu je yang aku mampu gambarkan kat sini. Cantik sangat! Pura ni terletak betul-betul di hujung tebing batu dan menghadap Lautan Hindi. Dari situlah pura ni medapat namanya (luhur: suci, ulu: hujung, watu: batu). Tempat ni sangat terkenal dengan sunset viewing dan jugak boleh tengok original Kecak dance kat sini sambil berlatarbelakangkan pemandangan matahari terbenam. Tapi aku tak tengok pun kecak dance tu pasal aku tengok kat YouTube, dance tu just ramai-ramai lelaki tak pakai baju jerit "kecak kecak kecak" sampai matahari terbenam =.= Nak masuk sini kena bayar IDR 20k, then macam biasa akan dapat kain untuk diikat kat pinggang. Walaupun banyak singnage and even ramai jugak blogger kata sini banyak monyet, tapi aku tak jumpa seekor pun. Tapi berwaspada je lah, jaga barang-barang peribadi takut monyet ragut barang kita.









Kalau ikut itinerary supir, sepatutnya malam tu pergi makan seafood kat Jimbaran, ala-ala candlelight dinner tepi pantai, tapi aku kan sorang, tak ke kesian rupenya nanti kat tepi pantai tu. haha. So aku mintak dia hantar aku balik terus, tapi singgah kat Krisna, ni kedai souvenir yang besar betul, harga fixed (ada murah ada mahal), banyak pilihan dari makanan sampailah ke baju semua berunsurkan Bali.


Sekali nampak macam budak-budak tahfiz ke apa, tapi bukan ye! Ini masyarakat Hindu Bali yang baru habis balik dari upacara keagamaan di kuil dorang.



Malam tu check in Tune Hotel di Double Six Legian demi menyokong syarikat tempatan katanya. Hotel ni dekat dengan Legian Beach, tempat orang Australia suka buat parti kat sini. heh. Malangnya walaupun harga lagi mahal dari Grandmas yang aku duduk untuk hari pertama, tapi biliknya kecik lah sesangat. Oleh kerana aku amek bilik yang takde TV, aku pun pergilah merayau sorang-sorang jalan kaki nak tengok kawasan sekitar hotel waktu malam.


Kedai-kedai branded tepi-tepi jalan camtu je hah~

Yang ni kedai jual DVD cetak rompak je pun, tapi kedai kemain cantik kalah kedai CD Rock Corner dekat Mid Valley tu. haha



bersambung..


2 comments:

  1. Arhhhhh gambar semua cantik boleh buat poskad guna kamera jenis apa nih jelezzz uolls

    Trip trans java argghh lagi tambah jelez meh hepy holiday

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamera point & shoot je kak, sony RX100. tapi sekarang dah ada RX100-II, harga sama macam saya beli yg saya punya (geram pulak rasa). haha. pasal pada saya kalau pegi travel sana-sini macam leceh je bawah kamera gedebak gedebuk, x senang nak bergerak. pada saya lah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...